در زمينه ي سفره عقد چه مي‌دانيد ؟؟

۲ بازديد

برگزاري يك تشريفات عروسي با شكوه نياز به دارايي , تخصص و از آنان مهمتر سليقه دارااست كه ما با استفاده از تجارب خويش و پيشنهادهاي ارزنده مشتريان با ذوق وسليقه همواره در اين راه جنبش نموده ايم . .
سفره عقد مراسم نامزدي نزديك است , عروس و داماد در عملكرد خريد خرقه براي مجلس نامزدي , خريد جواهرات و رينگ , خريد آيينه و شمعدان , تدارك شام نامزدي و ايجاد كردن محل برگزاري نامزدي , تعيين سفره عقد و دعوت ميهمانها مي‌باشند . عروس و داماد در تلاشند تا در يك شب ماندگار و باشكوه , وارد تراز جديدي از معاش خويش شوند , تراز جديدي كه احتمال دارد اهميت آن برابر با به دنياآمدن باشد آداب و رسوم و سنتها اجرا ميگردد و روز عروسي فرا مي‌رسد . سفره عقد پهن ميگردد و عروس و داماد مقابل آن مي نشينند و به خطبه عقد گوش مي دهند . مهمان‌ها هم شعف كنان در كنار آن‌ها حضور دارا هستند . همگي به سفره عقد نگاه مي نمايند . بعضي تزئين آن را مي پسندند و بعضا ديگر آن را با سفره هاي عقدي كه در ديگر مراسم هاي نامزدي چشم اند مقايسه مي نمايند . يكي ميگويد زيباست و ديگري مي گويد مي توانست خوب تر باشد . ولي انگار كمتر كسي مي‌داند كه چرا اين سفره گسترده شده‌است . در اغلب چه بسا خويش عروس و داماد هم نمي دانند به چه استدلال مقابل اين سفره نشسته اند و در سفره عقدشان چه چيزهايي موجود هست , به اين دليل كه كه‌اين سنت قشنگ هم همانند اكثري ديگر از آداب و رسوم ما , صرفا صورت ظاهري و كليشه اي خويش را نگهداري كرده و تمدن خوشگل و اصيل اهل ايران در زير غبار تجمل گرايي و فخر فروشي محو شده‌است . ممكن است در صورتيكه توشه ديگر سنتهاي اصيل مردمان به آن‌ها بازشناسانده شود و مضمون ها و تاريخچه سنتهاي جشنها و مراسم و مجالس اهل ايران بازگو گردد , اكثري از عروس و دامادها محو زيباييهاي معنوي سنتها گردند و به جاي پرداختن به ظاهر , با شعور درست از فلسفه وجود مراسم عروسي , با صرف هزينه كمتر البته با علاقه بيشتر به استارت معاش و استمرار آن به منزل اقبال روانه شوند . ما بر آن شديم تا در‌اين مقاله و مقاله ها آينده به شرح سنت گستردن سفره عقد و اجزاي بكار رفته در آن پرداخته و طرز گستردن و تزئين اين سفره را فراگيري دهيم . باشد كه‌اين قدم , قدمي باشد تا پيش از اجرا كردن كوركورانه سنتها , در رابطه هرمورد از آن‌ها بيانديشيم و باخبر شويم سفره عقد چيست؟
سفره عقد يكي‌از آداب زيباي ايرانيان باستان است . زرتشتيان به آن سفره گواه ميگويند . اين سفره در مراسم عقد يا اين كه عروسي گسترده مي گردد و عروس و داماد هنگام تلاوت خطبه عقد و نامزدي مقابل آن مي نشينند و عقد سرازير مي گردد . ( در آيينهاي باستاني , در هر جشن و پايكوبي يا اين كه مراسم مذهبي سفره اي گسترده ميشد ) سفره عقد مرتبط با شايسته ترين ساعت‌ها معاش هر شخص به شمار مي‌آيد و نيكو است كه هر چه رنگين خيس و با شكوه خيس برپا گردد . در پيشين هم در چيدن آن از زيباترين ظروف استفاده مي شده و براي خويش سفره هم معمولا پارچه اي خوشگل بكار مي رفته است . بعضي بر اين اعتقادند كه پارچه سفره عقد و نامزدي حتما مي بايست سپيد باشد و بعضا ديگر از پارچه سبز استفاده مي نمايند . درهرصورت سپيد نمادي از عصمت و سفيد بختي است و رنگ سبز هم آرم حيات و جاودانگي است . ولي در اقوام متعدد اهل ايران رنگ سفره عقد هم همانند جامه عروس كه در بعضا از آنان رنگهاي متنوعي داراست , متغير است و تمام رنگهاي خنده رو دارنده مضمون‌ و معاني زيبايي مي‌باشند . پس گزينش رنگ سفره عقد مي‌تواند سازه به ذوق و سليقه عروس و داماد تغيير و تحول نمايد و استفاده از هر رنگي كه براي آن ها نشاط و متانت ساخت نمايد جايز است اجزاي سفره عقد در سفره عقد اجزاي متعددي موجود است كه بعضا از آن ها بسته به دسته فرهنگ و تمدن هر خاندان گوناگون است , البته بعضا ديگر در بخش اعظم سفره هاي عقد موجودند كه به شرح زيرند :
قرآن مجيد : در سفره عقد قرآن علامت پايبندي عروس و داماد به آئين آسماني است همينطور وجود اين كتاب مقدس در سفره , منجر تبرك و مباركي ميگردد .
آيينه : آيينه نمادي از زلالي است و نشان وجود

باغ و تالار عروسي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.